Isnin, 25 Mac 2013



Walaupun Berbeza Tetapi Hati Tetap Serupa
BALING, 25 Mac 2013- Terpegun! Itulah perasaan yang dirasakan oleh saya dan pelajar Universiti Utara Malaysia (UUM) yang lain. Saya bersama sembilan rakan yang lain telah mengikuti program‘Silang Budaya’ yang dianjurkan oleh Persatuan My Heart Kedah di daerah Baling pada 22 hingga 24 Mac yang lalu. Kami disambut mesra oleh masyarakat India yang tinggal di perkampungan ladang kawasan Kuala Ketil.
Perasaan ingin tahu mengenai kehidupan, adat dan budaya bangsa lain antara kami pelajar UUM telah membawa kami ke perkampungan orang india yang berhampiran ladang getah dan kelapa sawit berhampiran daerah tersebut.

Program tiga hari dua malam ini penuh dengan memori bersama keluarga angkat kami yang berbangsa India. Walaupun berlainan budaya tetapi mereka menghormati kami dan menganggap kami seperti anak sendiri. Sayu perasaan kami apabila dilayan dengan baik oleh mereka sekeluarga.
Antara program yang dianjurkan ialah menonton bola bersama-sama, aktiviti gotong royong, sukaneka bersama kanak-kanak India, aktiviti menyanyi sambil belajar, masak dan makan bersama keluarga angkat dan memakai pakaian tradisional mereka semasa majlis penutup.

 

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan