Selasa, 23 April 2013


Penjelajahan Ilmu di IPTA

Kubang Pasu, 11 Mac 2013- Pesta Buku Utara 2013 telah berlangsung di Universiti Utara Malaysia, Sintok Kedah. Pada hari tersebut juga merupakan Majlis Perasmian Pesta Buku dan Pelancaran Jelajah Pesta Buku Ilmiah Malaysia yang dilancarkan oleh Yang Berbahagia Profesor Dato’ Dr. Mohamed Mustafa Ishak iaitu Naib Canselor UUM. NC UUM turut melancarkan 22 buah buku baru terbitan UUM Press.

Program tersebut merupakan anjuran UUM PRESS dengan kerjasama Majlis Penerbitan Ilmiah Malaysia (MAPIM), Majlis Buku Kebangsaan Malaysia (MBKM), dan Persatuan Penerbit Buku Malaysia (MABOPA) yang bertempat di Perpustakan Sultanah Bahiyah, UUM. Pesta Buku Utara telah diadakan untuk tahun ketiga dengan bertemakan ‘Cintai Buku Cintai Ilmu’.

Turut hadir dalam Majlis perasmian tersebut ialah Tuan Karim Thukiman yang merupakan Pengerusi Jawatankuasa Pemasaran (MAPIM), Zulhakim Sanip  wakil Persatuan Penerbit Buku Malaysia (MABOPA) dan mahasiswa serta mahasiswi UUM.

Pesta buku tersebut mendapat sambutan hangat dari syarikat buku di Malaysia. Hal ini membuktikan bahawa 38 gerai pempamer iaitu  antaranya ialah  Galeri Ilmu Sdn. Bhd, Art Square Creation Sdn Bhd, PTS Media Group Sdn Bhd,  Penerbitan Seribu Dinar Sdn Bhd,  E-Media Publication Sdn Bhd,  Penerbit-penerbit IPTA,  Kumpulan Media Karangkraf,  Fajar Ulung Sdn Bhd,  MOY Publications Sdn Bhd dan lain-lain lagi. Buku-buku yang dijual adalah merupakan penerbit dari UUM, UITM, USM, Universiti Malaya dan lain-lain.

Selain aktiviti jualan buku, terdapat pelbagai aktiviti lain yang menarik bagi memeriahkan pesta tersebut. Antara pengisian aktiviti pesta buku tahun ini ialah Klinik Perundingan Bersama Pengarang,  Hari Bertemu Pelanggan Perpustakaan Sultanah Bahiyah, Library Info Hunt, Kuiz Online, Pertandingan Mewarna Untuk Kanak-kanak, Puppet Show,  Senamrobik,  Pertandingan Bercerita, Choral Speaking, Program Motivasi Dari Sekolah Ke IPT dan lain-lain.

Berlangsungnya pesta buku tahun ini, ia dapat memberi manfaat kepada para pelajar UUM bagi menggunakan baucer buku dengan sebaik mungkin. Hal ini juga dapat menarik minat mereka  dalam mencari bahan bacaan dan rujukan yang berfaedah.

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan