Jumaat, 26 April 2013

Rencana terkini

Interaksi etnik Kurang
Oleh : Syazwany Ismail
 
Kepelbagaian murid dan guru di sekolah kebangsaan seluruh Negara didapati semakin berkurangan dan ia dilihat mewujudkan persekitaran etnik yang homogeny iaitu tertumpu dalam kaum masing-masing di institusi pendidikan tersebut.
   Menurut laporan awal Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2015, trend kini memperlihatkan semakin ramai murid India dan Cina berdaftar di sekolah jenis kebangsaan berbanding 10 tahun yang lalu.
   Ini menunjukkan bahawa terdapat risiko pengurangan kepelbagaian dan percampuran antara antara kumpulan etnik merentas semua jenis, yang seterusnya mengurangkan keupayaan sekolah untuk memupuk perpaduan dengan berkesan melalui interaksi antara etnik.
   Sebagai ruang yang dimiliki bersama untuk semua rakyat, sekolah mempunyai peluang unik sebagai tempat menjalin perpaduan, namun begitu, sehingga kini system tersebut menghadapi kesukaran bagi mengukur perpaduan secara sistematik. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan